Farmaceut dnevno sreće više pacijenata nego bilo koji drugi zdravstveni radnik.
Verovatno ste već bili u prilici da se pitate zašto pijete neki lek kad u uputstvu stoji toliko neželjenih efekata. Primenom određene terapije izlažete sebe i određenim rizicima. Međutim, postoji razlog zbog kog morate da uzimate određeni preparat. Kako da budete sigurni da ćete izbeći neželjene reakcije i kako da izbegnete i na vreme prepoznate opasnost od prisutnih ili potencijalnih budućih problema, koji prate Vašu terapiju? Odgovore na ta pitanja može da Vam pruži Vaš farmaceut.
Vi ste pacijent koji uzima lekove propisane od strane lekara, ali ste primetili neobičan osip? Ili ste neko kome je potreban preparat za imunitet? Ili imate suvu kožu i pitate se kako da je negujete? Ne želite da zakazujete termin ili provedete vreme u lekarskim čekaonicama. Srećom, uvek možete otići do apoteke, a tamo je Vaš farmaceut, čije znanje i iskustvo postoji da biste dobili pravi savet.
Uzimanje terapije na nepravilan način, neredovno ili u nepravilnim razmacima, više različitih lekova tokom istog dana, novi dodatak ishrani koji uvodite uz lekove, pogrešan način nanošenja preparata na kožu – sve su to razlozi za pojavu neželjenih reakcija, koje mogu dovesti do pogoršanja postojećih bolesti ili čak i do opasnosti da se javi neki novi poremećaj. Farmaceut je stručnjak za terapiju lekovima i svakodnevno u apoteci upravlja Vašom terapijom. Kako biste mogli da dobijete pravi savet, važno je da budete iskreni, opišete svoje simptome i objasnite šta sve upotrebljavate, na koji način i u koje vreme, bilo da je u pitanju lek, dodatak ishrani, medicinsko sredstvo ili kozmetički preparat. Sve navedeno je važno, kako bi stvarni ili potencijalni problemi u vezi sa terapijom bili prepoznati, a Vama bila objašnjena bezbedna i efikasna upotreba lekova, kako bi i oboljenje bilo pod kontrolom.
Ukoliko imate dilemu oko izbora apoteke kojoj ćete pokloniti poverenje, za Vas je važno da u njoj rade osobe koje poseduju znanje, iskustvo, strpljenje, samopouzdanje i odgovornost, kao i da su posvećene Vašem problemu.
Farmaceut Vas upoznaje kroz razgovore i praćenje Vašeg stanja kada dođete po svoju terapiju. On je odgovoran da Vas upozori kad prepozna lekove koji bi mogli da reaguju međusobno i time Vaše zdravstveno stanje dovedu u opasnost. Pored saveta o terapiji, farmaceuti mogu i da Vam objasne šta je najvažnije za neku određenu bolest (na primer astmu, hipertenziju ili dijabetes), za Vašu ishranu ili za prevenciju i tretman različitih stanja na koži.
U nekim zemljama postoji koncept, koji je i kod nas zaživeo u pojedinim apotekama, i odnosi se na težnju da farmaceut upravlja terapijom, tako što će postaviti plan za svakog pacijenta – spisak aktivnosti kroz koje će pacijent dostići lični zdravstveni cilj (određeni nivo šećera ili triglicerida u krvi, određena telesna masa i tome slično). Aktivnosti obuhvataju edukaciju pacijenta i članova njegove porodice o oboljenju, predloge za promenu načina života, poseban sistem informisanja o svim lekovima koje koristi, sistem upozoravanja na preparate koje ne bi smeo da koristi, pakovanje nedeljne terapije u apoteci (po danima i delovima dana, da ne bi došlo do zabune), kao i različite načine za podsećanje na terapiju. Farmaceut u tom slučaju nadzire i da li pacijent poštuje terapijske režime i kako reaguje na terapiju. Na ovaj način se prati efikasnost date terapije, a mogu se rano otkriti i neželjeni efekti, što bi predstavljalo signal da se jedan lek zameni drugim ili da se promeni dinamika njihove primene. Na ovaj način efikasnost terapije bi bila povećana, neželjeni događaji svedeni na minimum, kao i posete lekaru. Ovakvi pozitivniji ishodi su mogući, pošto farmaceut prvi vidi efekte terapije i svojim aktivnostima može u velikoj meri da utiče na ishode lečenja.
Iako ove aktivnosti nisu u potpunosti primenjene i u našoj zemlji, pomoć koju Vam može pružiti farmaceut jedinstvena je u okviru zdravstvenog sistema, a to je tačan, precizan i nedvosmislen savet o tome kada i na koji način treba da uzimate terapiju, šta možete da očekujete i na šta treba da obratite posebnu pažnju, kako bi se stiglo do glavnog cilja, a to je – zadovoljan pacijent, koji ima puno poverenje u svog farmaceuta.
Vaše Apoteke PLUS